Nyolc év multinacionális közeg után alapította meg az Emerald PR-t Lakatos Zsófia. A második születésnapját a napokban ünneplő ügynökség vezetőjét kérdeztük véleményvezérekről, krízisekről és etikáról.
Bejelentkezés Kitöltötték Blog
Lehet etikus a kríziskommunikáció, vagy „háború idején hallgatnak a múzsák?”
Nyolc év multinacionális közeg után alapította meg az Emerald PR-t Lakatos Zsófia. A második születésnapját a napokban ünneplő ügynökség vezetőjét kérdeztük véleményvezérekről, krízisekről és etikáról.

Milyen érzés saját ügynökséget vezetni? Könnyebb a vállalhatóságra energiát áldozni, vagy éppen a napi küzdelmekben ez háttérbe szorul? 

Nekem bejött a saját ügynökség, mert elég öntörvényű vagyok, ezért élvezem, hogy senki nem szól bele a döntéseimbe. Persze ehhez az is hozzátartozik, hogy nincs mögöttem egy tőkeerős multi, de mindennek ára van. Az etikus működés nagyon fontos nekem, ez a Hill+Knowlton-os időkben és még korábban, a Capital Communications-nél is így volt. Még akkor is, ha a zsebemre megy a játék: nem dolgoztunk, nem dolgozunk olyan ügyfélnek, akiben nem hiszünk vagy aki nem etikus. Közel két évtizede vagyok a pr-szakmában és több olyan esetem is volt, amikor szerződést bontottam egy ügyféllel, amint tudomásomra jutott az etikátlan viselkedése. Így viszont mindenki tudja, ha az általam vezetett ügynökség leteszi egy vállalat mellé a névjegyét, akkor abban meg lehet bízni.  

 

A kommunikációs szakmát mostanában élénken foglalkoztatja az influencerek/véleményvezérek gyakorlati alkalmazása és annak megtérülési viszonyai. Aszerint, hogy melyik szakmai előadást hallgatja meg az ember, nem tudja eldönteni, hogy felívelőben, vagy éppen lecsengőben van ez a műfaj. Szerinted trend, vagy hype? 

Lecsengőben semmiképp, sőt, ahogy nő fel a Z-generáció és egyre erősebb a vásárlóereje, a marketingkommunikációban is egyre fontosabb lesz a megfelelő véleményvezérek megtalálása. A történethez azért hozzátartozik, hogy nincs ebben semmi új, a pr-szakemberek évtizedek óta dolgoznak véleményvezérekkel, ez mindig is hozzá tartozott szakmánkhoz. Ami új, az a közeg, a közösségi média, amely keretet ad ahhoz, hogy bárkiből relative gyorsan influencer váljék és nagyon egycsatornássá teszi a kommunikációt. Így nagyobb hatása van az influencereknek mint korábban és gyorsabban, kevesebb idő és energia befektetéssel érik el a követőiket, a célcsoportunkat.  

 

Irgalmatlanul fejlődik az ipar, az egészségügy, az oktatási piac. Nem teheted meg, hogy ne ismerd és értsd megbízóid tevékenységének mibenlétét, és az azokat érő kihívásokat. Hogy lehetséges lépést tartani az ügyféloldali core business megértésében? 

Én hiszek a specializációban. Nem kell mindenhez érteni, de legyen minden ügynökségnek és szakembernek 2-3 olyan kedvenc területe, amelyhez ért, amelyben szívesen dolgozik és nyilván követi is a történéseket. Nekem szívem csücske a pénzügyi kommunikáció és a változás menedzsment vagy a vállalati felelősségvállalás. CSR-szakértőként egy-egy fenntarthatósági stratégia elkészítése során újabb iparágakat ismerhetek meg és ez nagyon izgalmas. Mostanában például a vonatokról tanulok rengeteget.  

 

Krízisek korát éljük, Ryanair járatritkítás, BKK honlap, Király utcai KFC, zaklatási ügyek, legfrissebben pedig az újabb offshore-leaks. Ha támogatólag lép fel a PR, akkor cinkos, ha visszavonulót fúj, akkor álszent. Nem amortizálja ez az időszak a PR-szakma becsületét? Hogy maradhat „vállalható” a kommunikációs szakma?  

Ezektől az esetektől függetlenül is óriási a felelőssége annak, aki tömegeket képes befolyásolni. Ehhez a felelősséghez a pr-szakma talán már felnőtt, de – visszatérve a jelenkor véleményvezéreire – a Z-generációs influencerek szerintem még tanulási fázisban vannak, még talán nem érzik a hatalmuk súlyát.  Ha el kell döntenem, hogy vállalok-e egy megbízást, akkor arra gondolok, tudok-e majd a tükörbe nézni. Ha nem tudnék, akkor nem vállalom. Nehezebb a helyzet, amikor egy ügynökség ügyfele kerül nehéz helyzetbe, kríziskommunikálni kell. Itt alapszabály, hogy az ügyfelet nem hagyjuk magára. Hiszen éppen azért van pr-ügynökség mellette, hogy mint egy védőháló, elkapja, ha zuhanna. De ez a kiállás csak addig él, amíg az ügyfél nem kényszeríti az ügynökséget hazugságra, mert az ügynökség, a pr-szakember nem köteles rosszhiszemű utasításokat végrehajtani. A Magyar PR Szövetségnek van egy etikai kódexe - http://www.mprsz.hu/etikai-kodex/ -  amely utat mutat az ilyen helyzetekben. 

 

 

 

 

Te is megosztanád másokkal a saját történeted? Írj nekünk IDE!

 

Ismersz tudatos és átlátható vállalkozást? Ajánlj nekünk másokat ITT!

2017-11-23
Szerző: Vállalható Vállalkozás